درد معده و حالت تهوع

اگرچه هنوز عوامل زیادی وجود دارد که می تواند همزمان باعث درد معده و حالت تهوع شود، برخی از آنها شایع تر از سایرین هستند. بیشتر این عوامل اورژانسی نیستند و اغلب خود به خود از بین می روند. اما اگر علائم شما ادامه پیدا کرد – به خصوص اگر بعد از خوردن غذا برگشتند – یا درد معده یا حالت تهوع شما شدید بود، با پزشک تماس بگیرید.

برخی از بیماری هایی که باعث درد معده و حالت تهوع می شوند به طور ناگهانی ظاهر می شوند و ممکن است به سرعت از بین بروند، در حالی که برخی دیگر ممکن است طولانی مدت باشند. برخی نیز شدیدتر از دیگران هستند. علائم دیگر شما ممکن است به شما در تعیین علت زمینه ای کمک کند. عواملی که باعث سوئ هاضمه می شوند، عبارتند از:

سوء هاضمه           

سوء هاضمه                               

سوء هاضمه را ناراحتی معده نیز می نامند. سوء هاضمه می تواند ناشی از تند غذا خوردن یا خوردن غذاهای خاص، نوشیدن بیش از حد الکل یا کافئین یا استرس باشد. گاهی اوقات، سوء هاضمه نشانه یک بیماری زمینه ای گوارشی مانند رفلکس اسید است. علاوه بر حالت تهوع و درد معده، ممکن است موارد زیر را نیز داشته باشید:

  1. نفخ
  2. احساس پری ناخوشایند
  3. احساس سوزش در معده یا گلو
  4. آروغ زدن
  5. گاز

مسمومیت غذایی

بیش از ۲۵۰ نوع مسمومیت غذایی وجود دارد و علائم آن می تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد. سایر علائم مسمومیت غذایی معمولاً عبارتند از:

  1. انسداد معده
  2. اسهال
  3. تب

بسته به نوع مسمومیت غذایی که دارید، علائم ممکن است در عرض چند ساعت یا چند روز طول بکشد. بیشتر آنها در عرض چند روز خود به خود از بین می روند.

اضطراب

اضطراب می تواند علائم مربوط به معده را به خصوص در کودکان ایجاد کند. زیرا اضطراب باعث حساسیت نسبت به سیگنال های درد از جمله درد معده می شود. علاوه بر این اضطراب باعث یبوست و اسهال است.

گاستروانتریت ویروسی

گاستروانتریت ویروسی که معمولاً به عنوان “آنفولانزای معده” شناخته می شود، یک عفونت در روده است که از طریق استفاده از غذا یا ظروف غذاخوری مشترک، لمس سطوح و اشیاء آلوده، یا تماس با مایعات بدن فردی که به آن مبتلا است، منتقل می شود. اکثر موارد در عرض چند روز خود به خود از بین می روند. علائم گاستروانتریت ویروسی عبارتند از:

  1. اسهال آبکی
  2. گرفتگی معده
  3. استفراغ
  4. تب

نورویروس

نورویروس

نوروویروس یک ویروس مسری است که علاوه بر حالت تهوع و درد معده باعث استفراغ و اسهال نیز می شود. این ویروس باعث می‌شود که معده و روده‌ها ملتهب شوند و علائم بروز کند. نوروویروس از طریق تماس با فرد الوده یا از طریق مصرف غذا یا آب آلوده به نوروویروس مبتلا می شود. در واقع، نوروویروس ها عامل اصلی بیماری های ناشی از مصرف غذای الوده است. علائم نوروویروس معمولاً ۱۲ تا ۴۸ ساعت ظاهر می شود و طی ۱ تا ۳ روز خود به خود از بین می روند.

انسداد کیسه صفرا

کیسه صفرا عضوی است که صفرا می‌سازد. مواد موجود در صفرا می توانند به هم بچسبند و سنگ کیسه صفرا را تشکیل دهند. سنگ کیسه صفرا اغلب هیچ مشکلی ایجاد نمی کنند، اما می توانند در مجرای صفراوی گیر کنند و با جلوگیری از خروج صفرا باعث اسپاسم کیسه صفرا و بروز علائم آن می شوند. درد ناشی از انسداد کیسه صفرا شبیه چاقو است و اغلب بعد از غذا خوردن رخ می دهد. علائم دیگر ان عبارتند از:

  1. تب
  2. لرز
  3. مدفوع رنگ روشن
  4. ادرار تیره
  5. زردی

 

سنگ کلیه

 

سنگ های کلیه از مواد شیمیایی موجود در ادرار ساخته می شوند و زمانی تشکیل می شوند که مایعات بسیار کمی در کلیه های وجود داشته باشد. سنگ های کلیه ممکن است در کلیه باقی بمانند و یا اینکه به دستگاه ادراری منتقل شوند. بسیاری از سنگ های کلیه بدون هیچ مشکلی از مجاری ادرای خارج می شوند، در حالی که سایر سنگ ها گیر می کنند و ممکن است باعث حالت تهوع، درد معده و سایر علائم مانند:

  1. درد در قسمت پایین کمر
  2. خون در ادرار
  3. استفراغ
  4. تب و لرز
  5. ادرار کدر یا بدبو

آپاندیسیت

آپاندیسیت زمانی است که آپاندیس مسدود می شود و عفونت ایجاد می کند، اما می تواند توسط مدفوع یا تومورها نیز مسدود شود.

چسبندگی های شکمی

چسبندگی باعث می شود بافت ها و اندام های داخلی به هم بچسبندکه بیشتر بعد از جراحی شکم شایع هستند. چسبندگی ها اغلب خود به خود برطرف می شوند، اما ممکن است بخشی از روده را مسدود کنند یا روده را از جای خود خارج کنند.

منبع: https://limateb.com/stomach-pain-and-nausea/

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد