تفاوت های مدیر با رهبر؛ مدیر باشیم یا رهبر؟

بسیاری افراد فکر می کنند مدیریت و رهبری دو سمت یکسان هستند که در واقع اینطور نیست. هنوز بسیاری از کسب و کارهای سنتی به شناخت درستی از تفاوت مدیر و رهبر نرسیده اند و  همین امر موجب شده است که این سازمان ها با مشکلات بزرگی مواجه شوند.

در این مطلب از سایت علیرضا نیکنام تعریف دقیقی از مدیر و رهبر ارائه می دهیم و شما را با تمایزهای مدیریت و رهبری آشنا کرده و در ادامه بررسی می کنیم که کدام یک بر دیگری برتری دارد و بهتر است مدیر باشیم یا رهبر؟

مدیر کیست؟

مدیر فردی متخصص می باشد که مسئولیت دارد سازمان تحت مدیریت خود را به نتایج و اهداف تعیین شده برساند و برای تحقق این امر کارمندانی کارآمد را استخدام می کند و کنترل می کند که عملکرد آنها مطابق قوانین سازمان باشد؛ همچنین یک مدیر وظیفه بودجه بندی و حل چالش ها و مشکلات پیش رو را بر عهده دارد.

تفاوت های مدیر با رهبر؛ مدیر باشیم یا رهبر؟

رهبر کیست؟

رهبر فردی تأثیرگذار، خلاق و کاریزماتیک می باشد که در سازمان ها فارق از جایگاه و عنوانی که دارد؛ نیروی انسانی را پیرو خود می کند و با الهام بخشی و ابتکار عمل افراد سازمان را به سوی چشم اندازهای جدید و  تغییرات مثبت فردی و در نهایت پیشرفت سازمان تشویق می کند.

تفاوت های مدیر و رهبر

اگر بخواهیم صادق باشیم در عمل متمایز کردن مدیر و رهبر کار آسانی نیست و ما برای شفاف سازی این موضوع ۱۱ تفاوت کلیدی مدیر و رهبر را در ادامه بیان می کنیم:

  1. رهبر چشم اندازی از آینده و اهداف ممکن ترسیم می کند و مربی و الهام بخش پیروانش برای تحقق آن اهداف و آینده در واقعیت می باشد؛ اما مدیر هدف ها را تعیین کرده و به کارکنان ابلاغ می کند و شرایط و عملکرد افراد را برای دستیابی به اهداف سازمان هدایت و کنترل می کند.
  2. رهبر از تغییر استقبال می کند و ریسک پذیر است و همیشه به دنبال نوآوری و بهبود شرایط می باشد؛ اما مدیر وظایف مشخص شده ای دارد و پیگیر است که همه چیز طبق رویه جلو برود و ریسک تغییر و نوآوری را نمی پذیرد و به دنبال ثبات می باشد.
  3. رهبر افراد را به ایده های جدید و تفکرات خارج از قوانین و چارچوب تشویق می کند؛ اما تمرکز مدیر روی عملکرد صحیح و منطبق بر قوانین کارکنان می باشد.
  4. رهبر روی توانمند سازی تیم تمرکز دارد؛ ولی مدیر روی بهینه اجرا شدن فرآیند کار تأکید دارد.
  5. مدیر فردی کاملا خودآگاه است و تلاش میکند برند شخصی و منحصر به فرد خود را ایجاد کند؛ اما اغلب مدیران سبک منحصر به فردی برای خود ندارند و از رقبای خود ایده می گیرند و از آنها تقلید می کنند.
  6. رهبران اهداف بلند مدت و دور از ذهنی دارند و با انگیزه تمام و بدون چشم داشت از دیگران برای دستیابی به آن اهداف تلاش می کنند؛ ولی مدیران روی اهداف کوتاه مدت تعیین شده و مسئولیت خود متمرکز می شوند و به دنبال تقدیر و ترفیع هستند

رهبران همیشه به دنبال یادگیری، رشد و توسعه دانش و مهارت های خود هستند؛ اما مدیران روی مهارت هایی که از قبل دارند پافشاری می کنند و با همان دانش و مهارت به مسیر خود ادامه می دهند.

  1. رهبر به دنبال ایجاد روابط انسانی و جلب اعتماد و وفاداری افرادی است که در مسیر دستیابی به چشم اندازهایش در کنار او هستند؛ اما مدیر با کارکنانش رفتاری ساختارمند و سیستماتیک دارد و آنها را برای دستیابی به اهداف سازمان کنترل می کند.

تفاوت های مدیر با رهبر؛ مدیر باشیم یا رهبر؟

  1. رابطه انسانی و احترام متقابل بین رهبر و کارکنان موجب می شود افراد طرفدار و هوادار رهبر خود باشند و از او دفاع نمایند و به همین دلیل رهبر از اعتبار برخوردار است؛ اما مدیر فردی است که دستور می دهد و کارمندان از او اطاعت می کنند و به دنبال کسب رضایت مدیر هستند.
  2. رهبر کنش گرا می باشد و با روحیه انطباق پذیر خود؛ زیردستانش را در موقعیت های سخت و تنگناها به درستی هدایت می کند؛ اما مدیر واکنش گرا می باشد و ممکن است با هر تغییر و مشکل کوچکی که پیش می آید ابتکار عمل را از دست بدهد و با واکنش نامناسب سیستم را به نابودی بکشاند.
  3. رهبر به عنوان فردی ایده پرداز افراد خود را به تفکر آزاد و ایده پردازی تشویق می کند؛ اما مدیر وظیفه دارد ایده های محوله را اجرا کند و اگر فردی قانون شکنی کرده و از مسیر تعیین شده منحرف شود او را به مسیر بازگرداند.

«یک مدیر نالایق باعث می شود سازمان با مشکلات بزرگی همچون ضررهای مالی و بحران منابع انسانی روبرو شود.»

رهبر باشیم یا مدیر؟

اکنون که با مفاهیم رهبری و مدیریت به طور عمیق آشنا شدید؛ شاید بپرسید که رهبری بهتر است یا مدیریت؟ واقعیت این است که رهبری و مدیریت مکمل یکدیگرند و اگر می خواهید تیم و سازمان خود را به بهترین نحو هدایت کنید باید تلفیقی از رهبر و مدیر باشید؛ اما ایجاد تعادل بین رهبری و مدیریت کار ساده ای نیست؛ چون باید بلد باشید چه زمانی تیم شما نیاز به مدیریت دارد و چه زمانی باید رهبری کنید! همچنین می توانید سازمان و تیم خود را با دو عضو رهبر و مدیر مجهز کنید.

منبغ: https://alirezaniknam.com/differences-between-manager-and-leader/